Veckans viktigaste kulturnyheter – i Sverige och världen
Jewish International Film Festival Malmö skjuts upp
I Sverige har arrangörerna av Jewish International Film Festival i Malmö tvingats skjuta upp evenemanget som skulle ägt rum 29 nov–2 dec 2025. Orsaken uppges vara att samtliga kommersiella och arthouse-biografer i Malmö drar sig ur med hänvisning till säkerhetsrisker.
Varför viktig?
– Det handlar inte bara om en filmfestival — utan signalerar spänningar kring kulturutövning, minoritetsliv och säkerhet i Sverige.
– Utmanar antagandet att alla kulturarenor är öppna och trygga.
Att följa: Hur organiserarna hittar nya lokaler, hur frågan om antisemitism och trygghet i kultursektorn diskuteras i svensk debatt.
Art Week Tokyo 2025 öppnar för samtidskonst
Internationellt har Art Week Tokyo 2025 öppnat och profilerar samtidskonst som korsar gränser – t.ex. installationer med relation till diasporan, teknologins roll och konstnärliga dialoger mellan Japan och andra regioner.
Varför viktig?
– Visar hur konstarenor i Asien stärker sin position som globala knutpunkter.
– Belyser hur konst, globalisering och kulturpolitik sammanvävs – konst utanför väst blir alltmer central.
Att följa: Vilka konstnärer får genomslag, hur kuratoriska teman svarar på samtiden (t.ex. teknologi, migration, klimat) och hur ekonomin för konst i Asien utvecklas.
Princeton University Art Museum nyöppning i USA
Vid Princeton University i USA öppnade ett nytt konstmuseum som beskriver sig som "verkligen inspirerande" och som bjuder på en blandning av klassisk konst (t.ex. Claude Monet) och nutida verk.
Varför viktig?
– Förstärker akademins roll som kulturinstitution – inte bara undervisning utan konstförmedling.
– Markör för hur kulturinvesteringar fortfarande görs i västländer – trots ekonomisk press.
Att följa: Programmet för museet – hur mycket som är tillgängligt för allmänheten vs akademiskt – och hur byggnaden används som kulturarena.
Baku ART Weekend firar kreativitet och identitet
I Azerbaijan hölls Baku ART Weekend – ett kulturevenemang som kombinerar samtidskonst, kulturarv och stadens roll som mötesplats mellan öst och väst. Enligt rapporter uppmanas deltagarna att "föreställa sig framtiden genom kreativitet".
Varför viktig?
– Understryker hur kulturarenor växer även i länder som kanske inte länge setts som "kulturella stormakter".
– Belyser hur kultur, identitet och geopolitik korsar varandra – i detta fall mellan Kaukasus-regionen och global konstvärld.
Att följa: Vilka konstnärer medverkar, hur eventet kommunicerar internationellt, och om kulturinvesteringar i regionen ökar.
