Svantesson lanserar moderat ekonomisk kurs i Almedalen

26.06.2025

Finansminister Elisabeth Svantesson tog plats på Almedalsscenen ikväll – i stället för statsminister Kristersson – och presenterade Moderaternas ekonomiska politik inför valet 2026. Talet präglades av optimism, konkreta ekonomiska förslag och en tydlig prioritering av hushållens trygghet.

Svantesson inledde med att jämföra Sverige då och nu, från att ha varit ett fattigt land till att idag ha en stark statsekonomi:

"Jag är övertygad om att Sverige står inför sin bästa tid." svt.se+15omni.se+15omni.se+15

Hon lanserade Moderaternas nya "ekonomiska skyddspaket" för familjer, och signalerade att fokus i höstens budget blir riktat på att hjälpa barnfamiljer och hushåll.

Samtidigt bekräftade hon att det makroekonomiska läget är utmanande:

  • Marknadsreaktionerna på Trump är dämpade, signalerar stabilitet – "känsla av ett nytt normalläge"omni.se+1omni.se+1omniekonomi.se+1omni.se+1.

  • Tillväxtprognosen är reviderad ned, men Svantesson förväntar sig en återhämtning under höstenomni.se+3aftonbladet.se+3omni.se+3.

  • Regeringen vill satsa på både välfärd och låga skatter – utan att höja skatten – och stödja hushållens ekonomi via drivmedelsprissänkningar, skattelättnader och sparandeincitament svtplay.se+15omni.se+15omni.se+15.

Samtidigt gjorde hon en tydlig markering i alliansens interna debatt:

"Det har inte varit några bra timmar för oss," sade hon om kritiken mot SD i utredningar om utskottsordförandeposter reddit.com+2expressen.se+2expressen.se+2.

Analys: En kassabudskap med strategisk positionering

1. En tydlig ekonomisk profilering

Genom att driva tesen om "familjer och hushåll i centrum" vill Svantesson differentiera Moderaterna från både S och övriga borgerliga – med en tydlig inriktning mot gräsrötterna i valrörelsen.

2. Optimism trots osäkerhet

Hon kombinerar positivt framtidstro med realism – vilket skapar trovärdighet i ett tufft ekonomiskt läge och ger Moderaterna en ståndpunkt om styrka, snarare än panik.

3. Alliansintern balansgång

Svantesson stärkte Moderaternas utrymme i alliansen genom att markera både mot Kristersson och SD. Hon markerade den borgerliga linjen – med fokus på hushållens ekonomi – i stället för ideologiska konflikter.

4. Rekryterar väljare

Budskapet är byggt för att vinna över särskilt barnfamiljer, låg- och medelinkomsttagare, men också de som vill ha en handfast ekonomi och tydliga ekonomiska verktyg.

🧭 Samlad bedömning

Med ett starkt tal i Almedalen positionerade Svantesson Moderaterna som ett familjeorienterat, ekonomiskt stabiltalternativ inför valåret. Hon visade på ledarskap genom att formulera konkreta förslag i en svår makrobild, samtidigt som hon sätter press internt i alliansen.

Det återstår att se hur länge det ekonomiska skyddspaketet håller i budgetförhandlingarna och vilket genomslag det får i opinionen.