Regeringen pressar Trafikverket – miljardökning på papperet döljer nya nedskärningar

26.09.2025

Regeringen föreslår att Trafikverkets budget för 2026 ska uppgå till omkring 6,5 miljarder kronor – en kraftig ökning jämfört med årets anslag på 1,5 miljarder. Men ökningen är i huvudsak en bokföringseffekt: pengar som tidigare låg under olika sakanslag flyttas nu till myndighetens förvaltningsanslag. Samtidigt införs ett nytt besparingskrav på 300 miljoner kronor.

"Helt oannonserat och bisarrt"

Kritiken lät inte vänta på sig.

– Det är helt oannonserat. Det är helt bisarrt att man lägger på besparingar utan att förklara vad vi ska spara på. Vi har fått 600 miljoner i besparingar redan som vi har hanterat, säger Mikael Sandberg, avdelningsordförande för fackförbundet ST på Trafikverket.

För facket är det tydligt: regeringen driver fram effektiviseringar utan att presentera en plan för vad som ska kapas – personal, kompetens eller underhåll.

Kostnader skenar – projekt försenas

Kritiken förstärks av att Trafikverket redan länge haft problem med kostnadskontroll. Riksrevisionen har pekat på miljardökningar i stora infrastrukturprojekt, som Värnamo–Jönköping, där förseningar och dyrare byggkostnader lett till att andra projekt fått skjutas på framtiden.

När kostnadsramarna spricker och underhållet halkar efter riskerar resenärer och godstransporter att betala priset – i form av förseningar, inställda tåg och växande förtroendekris.

Kaos i praktiken

I somras fastnade tågpassagerare i elva timmar efter ett åskoväder. Mat och information uteblev helt. Händelsen har blivit en symbol för vad många kritiker menar är Trafikverkets största problem: en organisation som redan idag är hårt pressad, med eftersatt underhåll och otillräcklig krisberedskap.

Att nu införa nya besparingskrav riskerar att ytterligare försvaga myndighetens förmåga att hantera sådana situationer.

Besparing eller ansvarslöshet?

Regeringen framhåller att resurserna används mer effektivt när pengar samlas under Trafikverkets förvaltningsanslag. Men för de anställda – och i förlängningen för resenärerna – väcker förslaget oro.

Att bokföringsmässigt öka anslaget men samtidigt skära i resurser utan tydliga konsekvensanalyser riskerar att underminera både arbetsmiljö, kompetens och leveransförmåga.

Frågan är inte längre bara om Trafikverket kan spara – utan om Sverige har råd med ett underminerat Trafikverk.