Miljöpartiet KU-anmäler regeringen – anklagar för passivitet i Gaza och åberopar skyldighet att förebygga folkmord

18.09.2025

Miljöpartiet har formellt anmält hela regeringen — och särskilt utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) — till Konstitutionsutskottet (KU), vilket SvD var först att berätta. Anmälan gäller vad partiet beskriver som en allvarlig brist i regeringens agerande för att förebygga vad en rad aktörer bedömer kan vara ett folkmord i Gaza. "Det är skamligt", säger Miljöpartiets språkrör Amanda Lind i samband med inlämnandet.

Miljöpartiets motiv är tvådelat: dels en politisk kritik mot vad partiet menar är ett för svagt svenskt påtryckningsarbete mot Israel, dels en rättslig argumentation om Sveriges skyldigheter enligt folkrättens regelverk. MP framhåller att flera internationella utredningar — senast en oberoende kommission tillsatt inom FN-sfären — har slagit fast omständigheter som partiet menar uppfyller kriterierna för folkmord, och att Sverige därför måste agera mer aktivt för att förebygga fortsatt våld och humanitär katastrof.

Vilka åtgärder kräver Miljöpartiet?

I KU-anmälan och i mediautspel nämner Miljöpartiet flera konkreta åtgärder som man anser att regeringen borde använda — och som partiet menar att Sverige har verktyg för att genomföra utan att invänta EU-kollektivt agerande. Exempel som lyfts fram är ett omedelbart stopp för vapenexport till Israel, införande av importrestriktioner för varor från israeliska bosättningar, samt diplomatiska sanktioner såsom att kalla hem försvarsattachén eller införa inreseförbud för militärer och politiker. Amanda Lind säger att regeringen i för stor utsträckning har hänvisat till EU-lösningar i stället för att använda nationella policys.

Rättslig bakgrund: varför menar MP att Sverige har en skyldighet att agera?

Miljöpartiet anknyter sin kritik till den så kallade folkmordskonventionen (Genocide Convention) och internationell rättspraxis. En central punkt är den etablerade principen att stater inte bara är skyldiga att förbjuda och beivra folkmord, utan också att förebygga att folkmord uppstår. FN och Internationella domstolen (ICJ) har i flera sammanhang betonat staters skyldighet att vidta åtgärder för att förhindra massövergrepp när risk föreligger. I den aktuella konflikten har såväl oberoende FN-kommissioner som ett flertal människorättsorganisationer pekat på systematiska övergrepp mot civilbefolkningen i Gaza och uppmanat stater att agera för att förhindra ytterligare skador.

I korthet är den rättsliga logiken som Miljöpartiet för fram: om en trovärdig bedömning visar att folkmord eller handlingar som riskerar att bli folkmord pågår, så följer av internationell rätt att andra stater har ett handlingsansvar — inte bara ett moraliskt, utan ett rättsligt åtagande — att försöka påverka situationen med alla rimliga medel för att förhindra att brotten fortsätter.

Regeringens ståndpunkt

Regeringen har i sina offentliga uttalanden fördömt de humanitära konsekvenserna av kriget och efterlyst bättre skydd för civilbefolkningen och ökat humanitärt bistånd. Samtidigt har utrikesminister Maria Malmer Stenergard vid upprepade tillfällen avstått från att benämna händelserna som "folkmord" i officiella uttalanden och betonat att juridiska klassificeringar i sista hand kräver prövning i internationella domstolar eller liknande institutioner. Regeringen framhåller också att Sverige verkar inom multilaterala fora, inklusive EU och FN, för att påverka utvecklingen.

Vad innebär en KU-anmälan — och vad kan hända nu?

En KU-anmälan är riksdagens formella verktyg för att granska om regeringen och statsråd har följt lagar, grundlagar och god förvaltningssed. När en anmälan kommer in prövar Konstitutionsutskottet om det finns skäl att öppna en granskning; sådana granskningar kan innebära att KU begär in handlingar, håller utfrågningar (som ofta är offentliga) och i slutändan lämnar ett betänkande till riksdagen. Om KU bedömer att allvarliga fel begåtts kan utskottet kritisera regeringen, föreslå åtgärder eller — i sällsynta och mycket allvarliga fall — besluta att föreslå åtal mot en minister. I normalfallet leder en KU-granskning främst till politisk ansvarsskyldighet och en offentlig debatt om regeringens agerande.

Politisk betydelse och nästa steg

Politisk nytta för Miljöpartiet är tydlig: anmälan markerar skarp opposition mot regeringens linje och tvingar regeringen att offentliggöra sina handlingar och motiveringar i en formell granskning. För regeringen innebär en KU-anmälan att frågan sannolikt kommer att följas av öppna utfrågningar och hård granskning i riksdagen, samtidigt som det kan leda till ökad press både nationellt och internationellt att antingen skärpa åtgärder eller förklara varför en annan väg valts.

Vad som nu händer: KU beslutar om man öppnar en formell utredning. Skulle KU kalla ministrar till utfrågning kan detta bli en offentlig plattform där både juridiska och politiska argument motiveras och prövas — från Miljöpartiets krav på snabba nationella åtgärder till regeringens argument för att agera genom multilaterala institutioner.

Sammanfattning: Miljöpartiets KU-anmälan är ett både juridiskt och politiskt angrepp — grundat på partiets tolkning av Sveriges skyldighet enligt folkrätten att förebygga gravt våld mot civila, och förstärkt av hänvisningar till rapporter från internationella kommissioner. Anmälan flyttar frågan från uteslutande diplomatiska kanaler till riksdagens formella granskningsprocess, där regeringens val att avstå från vissa nationella påtryckningsmedel nu kommer att prövas offentligt.